آموزش استفاده از دستگاه تست قند خون

دستگاه تست قند خون یک دستگاه کوچک و قابل حمل است که به شما امکان می دهد قند خون (سطح گلوکز) خود را در خانه بررسی کنید. مهم نیست که چه نوع دیابتی دارید، یک تست قندخون می تواند اطلاعات ارزشمندی را در اختیار شما قرار دهد.
این دستگاه‌ها که گلوکز متر نیز نامیده می‌شوند، می‌توانند در عرض چند ثانیه به شما بگویند که آیا قند خون شما خیلی پایین، خیلی بالا یا هدف است. نظارت منظم به شما در مدیریت دیابت کمک می کند، اما مهم است که از تست قند خون خود به روش صحیح استفاده کنید.

چه زمانی تست کنیم

با پزشک خود در مورد اینکه چه زمانی و چند بار باید قند خون خود را آزمایش کنید، صحبت کنید. مطمئن شوید که می دانید اگر نتایج شما کم یا زیاد باشد چه کاری باید انجام دهید.
دفعات آزمایش شما ممکن است به نوع دیابت و برنامه درمانی شما بستگی داشته باشد. ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی به شما می گوید که چه برنامه آزمایشی برای شما بهترین است. این برنامه ممکن است شبیه دستورالعمل های عمومی باشد یا نباشد.

می توانید بررسی کنید:

اول صبح و قبل از خواب
قبل از هر وعده غذایی و قبل از خواب
قبل و دو ساعت بعد از هر وعده غذایی و قبل از خواب
تا حدی این بستگی به این دارد که آیا انسولین مصرف می کنید یا از داروهای دیگر استفاده می کنید. اگر دیابت خود را با داروهای غیر انسولین مدیریت می کنید و الگوهای معمول خود را می دانید، حتی ممکن است نیازی به آزمایش روزانه نداشته باشید.

استفاده از دستگاه: گام به گام

تست قندخون فقط به یک قطره خون نیاز دارند. مترها به اندازه کافی کوچک هستند که با آن سفر کنید یا در کیف قرار دهید. شما می توانید از یکی در هر جایی استفاده کنید.

هر دستگاه همراه با یک دفترچه راهنما ارائه می شود. و به طور معمول، یک ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی گلوکومتر جدید شما را نیز با شما بررسی می‌کند. این ممکن است یک متخصص غدد یا یک مربی گواهی دیابت (CDE)، متخصصی باشد که همچنین می‌تواند به ایجاد یک برنامه مراقبت فردی، ایجاد برنامه‌های غذایی، پاسخ به سؤالات در مورد مدیریت بیماری شما و موارد دیگر کمک کند.

این دستورالعمل‌های کلی هستند و ممکن است برای همه مدل‌های گلوکومتر دقیق نباشند. به عنوان مثال، در حالی که انگشتان رایج ترین محل استفاده هستند، برخی از گلوکومترها به شما امکان می دهند از ران، ساعد یا قسمت گوشتی دست خود استفاده کنید. قبل از استفاده از دستگاه، دفترچه راهنمای خود را بررسی کنید.

گرفتن و آزمایش یک نمونه

این فرآیند سریع است، اما انجام صحیح آن به شما کمک می‌کند از چسبیدن مجدد خود اجتناب کنید. گلوکومتر را روشن کنید. این کار معمولا با قرار دادن نوار تست انجام می شود. صفحه نمایش گلوکومتر به شما می گوید که زمان قرار دادن خون روی نوار است.
از دستگاه لنگر برای سوراخ کردن کناره انگشت خود، در کنار ناخن انگشت (یا محل توصیه شده دیگر) استفاده کنید. این کار کمتر از لانچ کردن پد انگشتان شما درد دارد.
انگشت خود را فشار دهید تا قطره ای به اندازه کافی ایجاد شود.
قطره خون را روی نوار قرار دهید.
انگشت خود را با پد آماده سازی الکل بکشید تا خونریزی متوقف شود.
چند لحظه صبر کنید تا گلوکومتر یک قرائت ایجاد کند.
اگر اغلب برای گرفتن نمونه خون خوب مشکل دارید، دستان خود را با آب جاری یا با مالیدن سریع آنها به یکدیگر گرم کنید. قبل از اینکه خودتان را بچسبانید مطمئن شوید که دوباره خشک شده اند.