تست قند خون بدون درد

یک شرکت سرمایه گذاری ژاپنی دستگاهی ساخته است که می تواند سطح قند خون را بدون خونگیری از بیماران آزمایش کند.

بر اساس بررسی های انجام شده توسط وزارت بهداشت، کار و رفاه ژاپن، تعداد بیماران دیابتی ژاپن در سال 2014 به 3.17 میلیون و در سال 2017 به 3.29 میلیون نفر رسید. با انتظار می رود که کل تا سال 2045 به 700 میلیون برسد.

 

 

دیابت را می توان تا حد زیادی به دو دسته “نوع 1” یا “نوع 2” طبقه بندی کرد. مبتلایان به نوع 1 معمولاً نوزادان یا جوانانی هستند که هنگامی که یک اختلال خود ایمنی یا سایر بیماری‌ها باعث می‌شود سلول‌های ترشح کننده انسولین شروع به تجزیه شدن کنند، علائمی از خود نشان می‌دهند. از سوی دیگر، بیماران نوع 2 عمدتاً میانسال یا مسن‌تر هستند و شروع دیابت به دلیل ترکیبی از عوامل ارثی، پرخوری، ورزش نکردن و علل دیگر ایجاد می‌شود.

بسیاری از بیماران دیابتی باید هر روز از دستگاه گلوکز متر برای اندازه گیری قند خون خود استفاده کنند. این مستلزم آن است که آنها انتهای انگشت را خاردار کنند و خون را روی کاغذ آزمایشی که به گلوکز متر (حسگر) متصل است، پاک کنند. این بیماران نیاز به تحمل درد ناشی از خونگیری از نوک انگشتان خود 4 تا 5 بار در روز دارند. مخصوصاً برای مبتلایان به نوع 1، یک سال ممکن است 3000 بار توسط گلوکز متر و تزریق انسولین سوزن شوند. آنها همچنین باید به خرید سوزن های جدید و کاغذ آزمایش ادامه دهند، زیرا این سوزن ها پس از هر بار استفاده دور ریخته می شوند.

اینجاست که Light Touch Technology Inc، یک شرکت سرمایه گذاری در اوزاکا، نمونه اولیه حسگر قند خون را توسعه داده است که می تواند سطح قند خون را بدون گرفتن خون اندازه گیری کند. این اولین حسگر غیرتهاجمی قند خون است که با استانداردهای دقت اندازه گیری سازمان بین المللی استاندارد (ISO) مطابقت دارد.

یاماکاوا کویچی، رئیس فناوری لمس نور، می‌گوید: «دوستی دارم که فرزندش مبتلا به نوع 1 تشخیص داده شد، و از طریق آن‌ها فهمیدم که آزمایش قند خون چه بار سنگینی را بر روی فرد و خانواده وارد می‌کند. این باعث شد دستگاهی بسازم که می تواند سطح خون را راحت تر اندازه گیری کند.» یاماکاوا به عنوان محقق مؤسسه ملی علوم و فناوری کوانتومی و رادیولوژیکی (QST) به مدت سی سال روی توسعه فناوری های لیزری پیشرفته کار کرده است.

سنسوری که یاماواکا ساخته است یک استوانه دایره ای است که تنها 15 سانتی متر طول دارد. سنسور سیلندر کوچک به لیزر می تاباند و با اشاره آن لیزر به نوک انگشت خود می توانید غلظت گلوکز در جریان خون خود را اندازه گیری کنید. شما هیچ درد و گرمایی از لیزر احساس نمی کنید و اندازه گیری آن در عرض چند ثانیه کامل می شود. سپس می تواند نتایج آزمایش را به گوشی هوشمند شما ارسال کند.

مقاله ای که تقریباً 30 سال قبل از آن منتشر شد، اولین مقاله ای بود که ادعا کرد یک لیزر مادون قرمز نزدیک با طول موج 2 میکرون می تواند برای اندازه گیری گلوکز جریان خون استفاده شود. در حالی که بسیاری از شرکت‌ها تلاش کرده‌اند تا یک حسگر غیرتهاجمی قند خون ایجاد کنند، اما هیچ‌کدام به کاربرد عملی دست پیدا نکرده‌اند. دلیل اصلی این است که لیزرهای مادون قرمز نزدیک نه تنها گلوکز، بلکه سایر عناصر تشکیل دهنده خون بیمار را نیز شناسایی می کنند. با این حال، یاماکاوا یک لیزر مادون قرمز میانی با دقت بسیار بالا و با طول موج 9 میکرون توسعه داده است که تنها قادر به دریافت محتوای گلوکز است.

بسیاری از بیماران گفته‌اند که مشتاقانه منتظر این دستگاه بوده‌اند و از من می‌خواهند که هر چه زودتر یک پیاده‌سازی عملی پیدا کنم. یاماکاوا می‌گوید: همچنین چندین پرسش از آسیا و خاورمیانه، هر دو منطقه که در سال‌های اخیر شاهد افزایش چشمگیر بیماران دیابتی بوده‌اند، صورت گرفته است.

برای دستیابی به کاربرد عملی این فناوری، Yamakawa فناوری Light Touch را در سال 2017 به عنوان یک سرمایه گذاری منفک شده از QST تأسیس کرد. با همکاری یک NPO که از بیماران نوع 1 و خانواده‌هایشان پشتیبانی می‌کند، Light Touch Technology به جمع‌آوری و تحلیل داده‌های اندازه‌گیری و کار بر روی تحقیق و توسعه برای کوچک‌سازی دستگاه و آماده‌سازی برای تولید انبوه ادامه می‌دهد. آنها قصد دارند پس از دریافت مجوز از وزارت بهداشت، کار و رفاه، فروش خود را در سال 2022 آغاز کنند.

این سنسور قند خون ممکن است در شناسایی نوک قند خون نیز مفید باشد که با روش‌های تشخیصی منظم به راحتی نادیده گرفته می‌شوند. “سنبله” زمانی است که قند خون پس از خوردن غذا به طور ناگهانی افزایش می یابد. اگر به آن توجه نشود، می تواند به رگ های خونی آسیب برساند و اسکلروز شریانی را پیش ببرد. اگر افراد بتوانند به راحتی گلوکز را با استفاده از این سنسور اندازه گیری کنند، پیدا کردن این علائم بسیار آسان تر خواهد بود.

 اگر این حسگر توسط بیمارستان‌ها استفاده شود، باری را که اندازه‌گیری گلوکز بر دوش پزشکان و پرستاران می‌گذارد، به شدت کاهش می‌دهد.

همچنین می توان از این فناوری برای اندازه گیری سطح کلسترول و تری گلیسیرید استفاده کرد. ممکن است برای تشخیص پاتوژن های معلق در هوا، تشخیص بیماری ها با تابش لیزر بر روی اشک یا ادرار، یا در کاربردهای گسترده دیگر استفاده شود.

یاماکاوا می‌گوید: «در آینده، می‌خواهم حسگر را در خانه‌ها و ادارات راه‌اندازی کنم، جایی که به طور خودکار سلامت مردم را مطلع می‌کند.