اهمیت استفاده از دستگاه تست قند خون

اگر شما یا شخصی که می شناسید باید قند خون خود را به دقت زیر نظر داشته باشید، ممکن است در معرض اصطلاح “پایش گلوکز خون” قرار گرفته باشید. اما آیا با “چرا” و “چگونه” پشت پایش گلوکز خون آشنا هستید؟ با توجه به اینکه 29 میلیون آمریکایی مبتلا به دیابت زندگی می کنند و 5 تا 10 درصد از زنان به دیابت حاملگی در دوران بارداری مبتلا می شوند، درک نظارت بر قند خون چیست و چرا مهم است.

اهمیت/نقش گلوکز در بدن

هنگامی که غذا در بدن تجزیه می شود، بیشتر آن در بدن به انرژی تبدیل می شود. برخی از غذاها برای تامین انرژی گلوکز بدن شما تجزیه می شوند. در حالی که برخی از بافت ها می توانند از چربی و پروتئین به عنوان منبع انرژی استفاده کنند، برخی دیگر مانند مغز و گلبول های قرمز فقط می توانند از گلوکز استفاده کنند و این امر آن را برای عملکرد سالم بدن مهم می کند.

وقتی غذا می خورید، سطح گلوکز در جریان خون افزایش می یابد و هورمونی به نام انسولین ترشح می شود تا سطح گلوکز در جریان خون را دوباره متعادل کند. انسولین این کار را با عمل به عنوان کلید باز کردن سلول‌ها برای ذخیره‌سازی گلوکز انجام می‌دهد. ذخیره گلوکز باعث می شود که سطح گلوکز خون عادی شود و به بدن یک منبع پشتیبان از گلوکز می دهد تا در هنگام کاهش سطح گلوکز خون از آن استفاده کند. هنگامی که سطح گلوکز خون پایین است، گلوکز ذخیره شده به داخل و از طریق جریان خون آزاد می شود. تعادل و تعادل مجدد سطح گلوکز خون به هورمون انسولین بستگی دارد.

گلوکز و دیابت

مشکلات زمانی به وجود می آیند که سطح گلوکز در جریان خون متعادل نباشد. هنگامی که بدن در مدیریت سطح گلوکز خون مشکل دارد، معمولاً به آن دیابت می گویند. دو دلیل متداول وجود دارد که چرا بدن برای حفظ تعادل تلاش می کند.

دیابت نوع 1: هنگامی که یک بیمار دیابت نوع 1 دارد، به این معنی است که لوزالمعده قادر به تولید انسولین کافی برای متعادل کردن افزایش گلوکز در جریان خون نیست. اغلب، این به دلیل تخریب سلول‌های لوزالمعده که در آن انسولین ساخته می‌شود، سیستم ایمنی است، که تولید انسولین کافی را برای پانکراس دشوارتر می‌کند.

دیابت نوع 2: هنگامی که بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 است، بدن او در تولید انسولین مشکلی ندارد، اما سلول های او آنطور که باید به انسولین پاسخ نمی دهند. این منجر به تولید بیش از حد انسولین و در نهایت منجر به کار بیش از حد پانکراس، آسیب دیدن و ناتوانی در تولید انسولین کافی برای پاسخگویی به نیازهای بدن می شود.

دیابت بارداری

هنگامی که زنان باردار هستند، بدن آنها بر روی تامین مواد غذایی برای کودک متمرکز می شود. به دلیل تغییر جهت حفظ گلوکز برای تغذیه، آنها می توانند به انسولین مقاوم شوند. برای بسیاری از زنان، بدن آنها به سادگی با ترشح انسولین بیشتر در دوران بارداری پاسخ می دهد. برای برخی دیگر، لوزالمعده آنها نمی تواند نیازهای بدن آنها را در دوران بارداری برآورده کند. در نتیجه، در دوران بارداری یا دیابت حاملگی از افزایش گلوکز خون رنج می برند.

پایش گلوکز خون

رایج‌ترین روش اندازه‌گیری قند خون این است که نوک انگشت را نوک می‌کشند تا مقدار کمی خون بکشند و سپس سطح گلوکز در نمونه خون را با استفاده از دستگاه گلوکز متر اندازه‌گیری کنند.

همه مترها کمی متفاوت هستند. پزشک شما می تواند دقیقاً نحوه استفاده از داروی خود را به شما نشان دهد. اگر همیشه مطمئن نیستید، به دفترچه راهنمای کاربر خود مراجعه کنید یا با پزشک خود تماس بگیرید.