دستگاه تست قند خون چیست ؟

سطح قند خون به شما اطلاعاتی در مورد میزان کنترل دیابت شما می دهد. آنها همچنین به شما می گویند که برنامه غذایی، ورزش و داروی شما چقدر خوب عمل می کند. نگه داشتن سطح قند خون نزدیک به نرمال ممکن است خطر مشکلات (عوارض) را کاهش دهد یا از آن جلوگیری کند.

چگونه می توان سطح قند خون را بررسی کرد؟

بررسی منظم سطح قند خون در مدیریت خوب دیابت بسیار مهم است. اکثر روش های پایش قند خون نیاز به نمونه خون دارند. پایش قند خون را می توان در خانه با دستگاه های مختلفی انجام داد. آنها با خراش دادن پوست شما با ابزار کوچکی نمونه خون را می گیرند. دستگاه کوچکی به نام گلوکز متر یا گلوکومتر میزان قند موجود در نمونه خون را اندازه گیری می کند.

قطره خونی که با نیش انگشت دریافت می کنید اغلب برای استفاده در نوار تست کافی است. نوک انگشت را می توان با سوزن مخصوص (لانست) یا با وسیله ای فنری که به سرعت نوک انگشت را سوراخ می کند انجام داد. شما قطره خون را روی نوار آزمایش قرار می دهید. بسته به نوع متر مورد استفاده، می توانید نوار را قبل یا بعد از ریختن قطره خون روی نوار تست داخل دستگاه اندازه گیری قرار دهید. سپس دستگاه اندازه گیری سطح قند خون را می خواند. بیشتر کنتورها برای استفاده با قطره خون با نیش انگشت ساخته شده اند. اما برخی مترها را می توان با خون گرفته شده از ساعد یا محل دیگر نیز استفاده کرد.

شما می توانید از بین انواع مختلفی از مانیتورها انتخاب کنید. آنها از نظر قیمت، سهولت استفاده، اندازه، قابل حمل بودن و مدت زمان آزمایش متفاوت هستند. هر مانیتور به نوع خود نوار تست نیاز دارد. اکثر دستگاه های سنجش قند خون در صورت استفاده صحیح نتایج دقیقی را ارائه می دهند. اکثر آنها در عرض چند ثانیه نتیجه می دهند. برخی از مانیتورهای قند خون نیز می توانند «صحبت کنند». آنها دستورالعمل ها و نتایجی را ارائه می دهند که در صورت داشتن مشکلات بینایی می توانید بشنوید. یا اگر مشکلات جسمی دارید که دیدن نتایج را برای شما سخت می کند. برخی از مانیتورها می توانند دستورالعمل های شفاهی را به زبان اسپانیایی و سایر زبان ها ارائه دهند.

برخی از دستگاه های نظارتی می توانند قند خون را به طور مداوم برای چند روز در یک زمان کنترل کنند. ممکن است بتوانید زنگ هشداری را روی دستگاه تنظیم کنید تا در صورت کاهش یا افزایش بیش از حد قند خون به شما هشدار داده شود.

ممکن است مجبور شوید 4 بار یا بیشتر در روز سطح قند خون خود را چک کنید. سطوح قند خون می تواند تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار گیرد. این شامل:

رژیم غذایی ، داروی دیابت ، ورزش ، فشار ، بیماری

دیگر امکانات دستگاه تست قند خون

برخی از مانیتورهای قند خون می توانند نتایج شما را ذخیره کنند. ممکن است بتوانید این اطلاعات را به صورت الکترونیکی به دفتر ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود ارسال کنید. همچنین می توانید این اطلاعات را به رایانه خانگی یا دستگاه تلفن همراه خود ارسال کنید. یکی از مزایای این نوع مانیتور این است که می تواند سطح قند خون شما را به صورت نمودار نشان دهد. اپلیکیشن های موبایل پایش قند خون نیز برای ردیابی و به اشتراک گذاری نتایج قند خون موجود است.