پیشگیری از عفونت در هنگام پایش گلوکز خون و تجویز انسولین

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) به طور فزاینده ای در مورد خطرات انتقال ویروس هپاتیت B (HBV) و سایر بیماری های عفونی در طول نظارت کمکی بر قند خون (قند خون) و تجویز انسولین نگران شده است.

CDC به همه افرادی که در نظارت بر قند خون و یا تجویز انسولین به دیگران کمک می کنند، در مورد الزامات کنترل عفونت زیر هشدار می دهد:

  • دستگاه های انگشتی هرگز نباید برای بیش از یک نفر استفاده شوند.بیشتر بخوانید:  لباس اسکراب بارداری
  • در صورت امکان، اندازه گیری قند خون نباید مشترک باشد. اگر باید به اشتراک گذاشته شوند، دستگاه باید پس از هر بار استفاده، طبق دستورالعمل سازنده تمیز و ضدعفونی شود. اگر سازنده نحوه تمیز کردن و ضدعفونی دستگاه را مشخص نکرده باشد، نباید آن را به اشتراک بگذارد.
  • قلم های انسولین و سایر کارتریج ها و سرنگ های دارویی فقط برای یک بیمار استفاده می شود و هرگز نباید برای بیش از یک نفر استفاده شود.

نظارت بر سطح گلوکز خون اغلب برای راهنمایی درمان برای افراد مبتلا به دیابت انجام می شود.بیشتر بخوانید: روپوش کلینیک زیبایی

پایش گلوکز خون و تجویز انسولین به دو صورت انجام می شود: نظارت بر قند خون و تجویز انسولین ، که در آن فرد تمام مراحل آزمایش و تجویز انسولین را خودش انجام می دهد، و  نظارت کمکی بر قند خون و تجویز انسولین ، در جایی که فرد دیگری. به انجام آزمایش و تجویز انسولین برای یک فرد کمک می کند.

نمونه‌هایی از تنظیماتی که  ممکن است نظارت بر قند خون و تجویز انسولین  انجام شود عبارتند از:

  • بیمارستان ها یا کلینیک ها
  • تنظیمات مراقبت طولانی مدت مانند خانه های سالمندان و امکانات زندگی کمکی
  • مراکز ارشد
  • نمایشگاه های سلامت
    بیشتر بخوانید:  لباس بیمار نخی
  • تسهیلات اصلاحی
  • مدارس یا اردوگاه ها

اقدامات ناایمن در هنگام پایش گلوکز خون و تجویز انسولین

 

اگر دستگاه‌هایی که برای آزمایش و یا تجویز انسولین استفاده می‌شوند (مثلاً دستگاه‌های انگشتی، دستگاه‌های انگشت‌نگشت)، خطر نادیده گرفته‌شده آزمایش قند خون، فرصت قرار گرفتن در معرض ویروس‌های منتقله از خون (HBV، ویروس هپاتیت C و HIV) از طریق تجهیزات و لوازم آلوده است. قلم های انسولین) مشترک هستند.

شیوع عفونت ویروس هپاتیت B (HBV) مرتبط با نظارت بر گلوکز خون با افزایش منظم مشخص شده است، به ویژه در محیط های مراقبت طولانی مدت، مانند خانه های سالمندان و تسهیلات زندگی کمکی، جایی که ساکنان اغلب به کمک برای نظارت بر سطح گلوکز خون نیاز دارند.

بیشتر بخوانید: کلاه اتاق عمل

یا تجویز انسولین در 10 سال گذشته، تنها در 10 سال گذشته، حداقل 15 شیوع عفونت HBV وجود داشته است که ارائه دهندگان آن از اصول اولیه کنترل عفونت در هنگام کمک به نظارت بر قند خون پیروی نمی کنند. با توجه به گزارش نادرست و عدم شناسایی عفونت حاد، تعداد شیوع بیماری ناشی از اقدامات ناامن مراقبت از دیابت که تا به امروز شناسایی شده اند، احتمالا دست کم گرفته شده است.

اگرچه اکثر این همه‌گیری‌ها در مراکز مراقبت طولانی‌مدت گزارش شده‌اند، خطر عفونت در هر محیطی وجود دارد که تجهیزات پایش قند خون به اشتراک گذاشته می‌شود یا کسانی که به نظارت بر قند خون و یا تجویز انسولین کمک می‌کنند از اصول اولیه پیروی نمی‌کنند.

بیشتر بخوانید: کاور آستین اسپان باند

کنترل عفونت به عنوان مثال، در یک نمایشگاه بهداشتی در نیومکزیکو در سال 2010، ده‌ها نفر از شرکت‌کنندگان به طور بالقوه در معرض ویروس‌های منتقله از خون قرار گرفتند، زیرا دستگاه‌های بند انگشتی به‌طور نامناسب برای چندین نفر برای انجام غربالگری دیابت مورد استفاده مجدد قرار گرفتند. علاوه بر این، در بیمارستانی در تگزاس در سال 2009، به بیش از 2000 نفر اطلاع داده شد و توصیه شد پس از استفاده از قلم های انسولین برای چندین نفر، آزمایش ویروس های منتقله از خون را انجام دهند.

اقدامات ناایمن در طول نظارت کمکی بر قند خون و تجویز انسولین که در انتقال HBV نقش داشته یا افراد را در معرض خطر عفونت قرار داده است عبارتند از:

  • استفاده از دستگاه های انگشتی برای بیش از یک نفر
  • استفاده از دستگاه قند سنج برای بیش از یک نفر بدون تمیز کردن و ضد عفونی کردن آن در بین استفاده
  • بیشتر بخوانید: فروش روتختی بیمارستانی
  • استفاده از قلم انسولین برای بیش از یک نفر
  • عدم تعویض دستکش و رعایت نکردن بهداشت دست در بین روش های انگشتی

بهترین روش‌ها برای کمکبه پایش گلوکز خون و تجویز انسولین

 

موارد زیر توصیه‌های کنترل عفونت است که هر کسی که نظارت بر قند خون و یا تجویز انسولین را انجام می‌دهد یا به آن کمک می‌کند، باید آنها را بررسی کند تا مطمئن شود که خود یا افرادی را که تحت مراقبت هستند در معرض خطر قرار نمی‌دهند.

این توصیه‌ها نه تنها در مورد مراکز بهداشتی دارای مجوز، بلکه برای هر محیطی که در آن روش‌های انگشتی انجام می‌شود و یا انسولین تجویز می‌شود، از جمله مراکز کمکی برای زندگی یا مراقبت‌های مسکونی، کلینیک‌ها، نمایشگاه‌های سلامت، پناهگاه‌ها، بازداشتگاه‌ها، مدارس و کمپ‌ها نیز اعمال می‌شود. حفاظت از ویروس های منتقله از خون و سایر عفونت ها یک نیاز اساسی و انتظار در هر جایی است که مراقبت های بهداشتی ارائه می شود.

دستگاه های انگشتی

دستگاه‌های انگشتی که به آن‌ها دستگاه‌های لنسی نیز گفته می‌شود، دستگاه‌هایی هستند که برای سوراخ کردن پوست و گرفتن قطرات خون برای آزمایش استفاده می‌شوند. دو نوع اصلی از دستگاه های چوب انگشتی وجود دارد: آنهایی که برای استفاده مجدد برای یک فرد طراحی شده اند و آنهایی که یکبار مصرف هستند و برای یک بار مصرف هستند.

  • دستگاه‌های قابل استفاده مجدد:  این دستگاه‌ها اغلب شبیه یک خودکار هستند و ابزاری برای برداشتن و جایگزینی لانست پس از هر بار استفاده دارند و به دستگاه اجازه می‌دهند بیش از یک بار استفاده شود. برخی از این دستگاه‌ها قبلاً برای استفاده چند بیمار تأیید شده و به بازار عرضه شده‌اند و نیاز به تعویض لانست و اجزای یکبار مصرف (پلتفرم‌ها یا انتهای کلاهک‌ها) بین هر بیمار دارند.بیشتر بخوانید: دوخت لباس یکبار مصرف بیمارستانیبا این حال، به دلیل عدم تغییر اجزای یکبار مصرف، مشکلات در تمیز کردن و ضد عفونی کردن پس از استفاده، و ارتباط آنها با شیوع عفونت HBV متعدد، CDC توصیه می کند که این دستگاه ها هرگز  برای  بیش از یک نفر استفاده نشوند. اگر از این دستگاه ها استفاده می شود، فقط باید توسط افراد فردی باشد که از این دستگاه ها برای نظارت خود بر قند خون استفاده می کنند.
  • دستگاه‌های انگشتی یک‌بار مصرف و غیرفعال‌کننده خودکار:  دستگاه‌هایی هستند که یکبار مصرف هستند و از طریق ویژگی غیرفعال کردن خودکار از استفاده مجدد جلوگیری می‌کنند. در تنظیماتی که پایش کمکی قند خون انجام می‌شود، باید از دستگاه‌های یک‌بار مصرف و غیرفعال‌کننده خودکار انگشت انگشت استفاده شود.

دستگاه اندازه گیری قند خون

بیشتر بخوانید: خرید گان جراح

اندازه گیری قند خون دستگاه هایی هستند که سطح گلوکز خون را اندازه گیری می کنند.

  • در صورت امکان، اندازه گیری قند خون باید به یک فرد اختصاص داده شود و به طور مشترک استفاده نشود.
  • در صورتی که دستگاه اندازه گیری قند خون باید مشترک باشد، دستگاه باید پس از هر بار استفاده، طبق دستورالعمل سازنده، تمیز و ضدعفونی شود تا از انتقال خون و عوامل عفونی جلوگیری شود. اگر سازنده نحوه تمیز کردن و ضدعفونی دستگاه را مشخص نکرده باشد، نباید آن را به اشتراک بگذارد.